Back-to-Paris.reismee.nl

Dag 5 in parijs

Dag 5 : Woensdag 31 december 2014 ( Vooravond van 2015 )

Vandaag ( nieuwjaaravond ) zijn we het 7de Arrondissement en St-Germain-des-Prés gaan verkennen . We namen de metro naar Trocadéro en ginnen te voet naar de Eiffeltoren want hier begion onze wandeling voor deze voormiddag. Er stonden al heel wat mensen te wachten om de Eiffeltoren op te gaan , wij vertrokken gelukkig naar het park Champ de Mars ( het marsveld ). Champs-de-Mars is een park, dat zich bevindt tussen de Eiffeltoren en de Ecole Militaire. Op het einde kwamen we aan de Mur de la Paix van Jean-Michel Wilmotte, een monument voor de wereldvrede. Ironisch genoeg , voor ons zien we L’Ecole Militaire . Napoleon Bonaparte heeft hier zijn militaire kennis opgedaan. Nu zijn het instituten voor hoger militair onderwijs gevestigd. Via de AV de Tourville kwamen we langs Het prachtige Döme des Invalides , opgericht door Lodewijk XIV, de zonnekoning .Hier liggen verscheidene oorlogshelden opgebaard . We verlieten deze plaats en gingen we aan het Musée National Rodin voorbij .Hier zijn beelden als “ De kus” en “de Denker “ van de Franse kunstenaar Auguste Rodin tentoongesteld . We wandelen de rue de Bellechasse in en na een enkele honderden meters komen we aan het Museum D’Orsay uit , Hier was een bezoek gepland , dat was de reden dat we het Musée Rodin links lieten liggen omdat er meerdere beeldhouwwerken te bewonderen zijn van Auguste Rodin in Musée d’Orsay . Heel wat schilderijen van o.a Paul Cézanne , Claude Monet , Auguste Renoir en Vincent van Gogh . In dit voormalige treinstation Gare d’Orsay is dit voor ons het mooiste Museum van Parijs gevestigd .Het was de hoogste tijd om iets te eten . Want voor vanavond ( nieuwjaarsavond ) hebben we nog geen restaurant gevonden om te gaan dineren .Alles lijkt volzet voor oudejaarsavond en daarom eten we nu al lekker bij Mucha Café die gelukkig open is tot 17.00u . Rond 13.30u namen we hier dichtbij de RER naar Place St-Michel om daar te starten met onze tweede wandeling , Het legendarische St. Germain-des-Prés van Parijs . We starten op Place St.-Michel met zijn prachtige fontein . We kwamen algauw uit op Cour de Commerce St-André , gelegen aan de Boulevard St.-Germain, een historisch plekje in Parijs. Wat verder in rue de L’ Ancienne Comédie bevind zich het eerste café van Parijs, “ Le Procope” de stamkroeg van de bedenkers van de revolutie. Danton en Napoleon en vele andere. Wat verder , liepen we door één van de bekendste straten van Parijs. De Boulevard Saint-Germain is vaak bezongen en beschreven en dat heeft alles te maken met de kunstenaars die hier in de jaren ´70 van de vorige eeuw neerstreken. Die kunstenaars waren stamgasten van legendarische cafés zoals Café de Flore, Brasserie Lipp en Les Deux Magots . Die gelegen zijn aan de oudste kerk van Parijs ( De kerk van St-Germain-des –Prés ) We hielden hier even halt om een koffie te drinken .Wat later zijn we aangekomen op de Place St-Sulpice die gedomineerd wordt door de enorme St-Sulpice. de parochiekerk van de wijk Saint-Germain . De kerk werd bij het grote publiek bekend doordat ze werd genoemd in de bestseller de Da Vinci Code. De obelisk waar het in het boek over gaat, is makkelijk te vinden. Door de obelisk loopt een koperen lijn door tot op de vloer, de Rose Ligne, die vroeger als meridiaan is berekend . Vanuit de gezellige drukte kwamen we in een oase van rust in het prachtige Jardin de Luxembourg en eindigt hier ook onze wandeling . We hebben een afspraak kunnen regelen bij restaurant “chez maman “ met een Belgische kok aan het fornuis om vanavond bij de eerste shift te gaan dineren voor nieuwjaarsavond . Daarna gaan we op Montmatre nieuwjaar vieren met de Parijzenaars om hun “ Bonne année “ te wensen . Of dit ons ga lukken , vertel ik jullie morgen wel .

Bonne Année a tous