Back-to-Paris.reismee.nl

Dag 4 in parijs

Dag 4 : Dinsdag 29 december 2014

In de voormiddag gingen we enkele galerijen ( passages ) bezoeken .We zijn een grote fan van deze Parijse passages . De overdekte galerijen met winkels , galeries, cafés, aangelegd vanaf halverwege de 18* eeuw. De lichtval , de vaak glazen daken en de charme : heerlijk mooi . We begonnen onze wandeling doorheen de passages in de Rue Vivienne ( vlak naast de beurs ) We bezochten achtereen volgens Panogramas, Jouffrey , Verdeau , Les Princes ,De Chaiseul, de Collbert en Vivienne . Tenslotte kwamen we uit aan het Royal des Palais . Na al dit moois te hebben aanschouwd zoeken we een bakker en een bankje voor wat te eten. We vinden wat bij de Rue de Rivoli, achter het Hôtel de Ville, Voor het Hotel de Ville kan je gratis schaatsen maar ik heb wat anders in gedachten , strak gaan we schaatsen in het prachtige Grand Palais . Nu volgde een wandeling ( van een uurtje ) langs de Seine tot aan Place De L’Alma . Een bezoek aan Parijs is niet compleet zonder even langs de Seine te wandelen. Zo heb je uitzicht op de mooiste plekjes van de stad, en het uitzicht op het water is ook nog rustgevend. De Vrijheidsvlam in Parijs een grote, gouden replica van de vlam die wordt gedragen in de hand van het Vrijheidsbeeld in New-York in New-York City . Jarenlang is de zuil van de vlam door mensen beplakt met gedenken aan Prinses Diana, omdat het monument dicht in de buurt van de tunnel staat waar zij op 31/08/1997 verongelukte. Er worden dan ook nog regelmatig boodschappen en bloemen bij het monument achtergelaten . Vanaf hier wandelen we naar de AV.New-York om binnen te gaan in het Palais de Tokyo voor een expositie “ Inside China “ en een expositie van David Maljkovic ( die hadden we ook gezien tijdens onze trip in New-York ) . Zijn werk exploreert visies op de toekomst van de Balkan . Na het bezoek was het de hoogste tijd om iets te gaan eten . We kwamen wat verder een Sushi bar tegen . Dit konden we niet aan ons voorbij laten gaan . Hier hebben we lekker geluncht .( grote bol rijst , een vinaigrette met gerookte zalm , rode ajuin en nieuwe ajuin , sesamzaadjes ,nori ,jalapenos en saus donburi ) . Een adresje om te onthouden . (https://cotesushi.com/ )

Verder op de wandeling kwamen we nog de kerk of Saint Pierre de Chaillot (met een ongewone betonnen gevel met beeldenreliëf en een 65 m hoge klokkentoren ) en ook nog de “The scots kirk tegen . Nu kon ik eindelijk mijn wederhelft verrassen met het mooie Grand Palais met zijn glazen tentoonstellingshal ( nu omgevormd naar een 1800 m2 grote schaatsbaan ) Het gebouw heeft een imposante art nouveau dakconstructie van staal en glas. Normaal lopen er modellen van Chanel, worden er antiekbeurzen gehouden of treedt er onverwacht iemand als Prince op. Maar de komende weken is het één en al onder nul. Ik bedoel: beneden vriespunt. Het Grand Palaiswordt omgetoverd tot een ijspaleis met een enorme schaatsbaan. En wij waren er daar twee van . Voor 12€ konden we de baan op voor een uurtje schaatsen . Na dit leuk winters intermezzo was het de hoogste tijd om de wandeling van vandaag verder te zetten . Vanuit het Grand Palais wandelden we naar de beroemdste straat van Parijs. De Champs-Élysées is één van de populairste winkelstraten ter wereld en waarschijnlijk ook één van de chicste. Tijdens de kerstperiode krijgt deze straat er een nieuwe benaming bij, want dan is het ook één van de straten met de meeste kerstverlichting ter wereld! Miljoenen lichtjes sieren deze straat, van Place de la Concorde tot Place d'Etoile. Met de meest bijzondere etalages en kerstversiering kom je helemaal in de kerststemming! Leuk om eventjes deze sfeer op te snuiven . In de verte konden we de Arc de Triomphe zien die op één lijn ligt met de Arc du Carrousel en de Arche de la Défense. De Arc de Triomphe ligt midden op de Place de l’Étoile, het grootste verkeersplein van Parijs en een ware mierenhoop. Probeer hier niet over te steken, want aan de noordzijde van de Champs Élysées vind je een tunnel naar de voet van de Arc. Met een laatste glimp op de chicste.straat van de wereld zochten we in de buurt naar een eettent en vonden dit bij publicsdrugstore . (http://www.publicisdrugstore.com/ ) met een prachtig uitzicht op de Arc de Triomphe . Niet slecht voor een Champs Elysee setting! Goed eten. Correct. Maar mijn meeste waardering omvat de waardering voor de locatie . En dit was ook het sein om deze dag in schoonheid af te sluiten . Met een foto van Paris By Night . Daarna is ons pijp uit en zoeken we ons bed op

Bonsoir mes amis