Back-to-Paris.reismee.nl

Quartier Latin

Dag 3 : maandag 29 december

Vandaag willen we het grootste deel van wandeling 7 (Parijs stap voor stap ) volgen doorheen het Quartier Latin en het 13e Arrondissement.Quartier Latin staat al sinds de 14de eeuw bekend als de internationale studentenwijk van Parijs. De wijk is volledig opgebouwd rond de Sorbonne, de universiteit van Parijs. Naast de universiteit vind je hier een aantal mooie kerken en het Panthéon een begraafplaats voor beroemde Fransen. In 1969 vonden hier studentenrellen plaats, gekend onder de naam Mai 68. De wijk is verder erg interessant door de verschillende winkeltjes en gezellige restaurants en bars.We nemen de metro Riquet (M7 ) naar metro Censier – Daubenton waar wij nog een eindje wandelen tot Jardin Des Plantes om aldaar de wandeling te beginnen . Bij binnenkomst ziet je meteen het museum voor paleontologie en anatomie. ( fossielen, skeletten en schelpen ). Eens we de tuin hadden verlaten komen we uit op de Moskee de Paris( dit omvat een museum , tearoom en turks badhuis. Verder passeren we de imposante gevels van de Sorbonne tot aan het al even indrukwekkende Panthéon. . Vervolgens komen we via de rue des Fossés Saint-Jacques bij een gezellig pleintje met aantrekkelijke restaurantjes: de Place de la Contrescarpe. Jammer genoeg is het nog te vroeg voor de lunch, dus we gaan verder naar de rue Mouffetard,. Het is een van de oudste en meest pittoreske straten van het Quartier Latin. In deze levendige straat zijn veel restaurants, cafés en winkels gevestigd. Iets verder ligt Place Viviani ( een vroeger rustplaats voor pelgrims naar Compostella . Via de kleine rue St-Julien komen we langs de grappige Engelse boekwinkel Shakespeare & Co. We hebben gelezen dat je in deze oude boekhandel kunt slapen. De bedden zouden verstopt zijn tussen de boekenkasten. We gaan op onderzoek uit en ja hoor, op de tweede verdieping zien we een aantal bedden tussen de boekenkasten. Ik moet moeite doen om niet te niezen. Zo stoffig is het hier. De stokoude eigenaar is helaas niet aanwezig, Van hier wandelen we door tot in de rue Huchette.Deze middeleeuwse straat is erg toeristisch, maar hier zit ook het smalste straatje van Parijs verscholen , nl rue du Chat-Qui-Peche . Als we de straat Huchette uitlopen komen we zo op de Place St-Michel uit , met de fontein van aartsengel Michel en draak . Dit is teven het einde van de wandeling . Het was nu de hoogste tiijd om de lunch te nemen en vonden die bij Chez Clement Saint Michel . We eten er een eenvoudige salade d’aubergines met respectievelijk gerookte eendenborst . Het was kort in de namiddag geworden en we besloten om te voet naar Montparnasse te gaan . We volgden de kortste weg en die leidde ons onmiddellijk naar het Cimetière du Montparnasse, na Père Lachaise het tweede kerkhof van Parijs. Maar eerst voor we het kerkhof bezochten hadden we nog iets anders gepland …een bezoek aan de Catacombe de Paris . Een bezoek aan de Catacombes de Paris is bijzonder. Je vindt hier miljoenen schedels en botten die keurig opgestapeld liggen als een muur. Tijdens de wandeling van 2 km moesten we 130 treden afdalen en 83 treden omhoog geklommen worden. Maar het blijft een belevenis . Op het kerhof van Montparnasse gingen we op zoek naar enkele belangrijke graven van beroemheden zoals Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir, Baudelaire, Samuel Becket en vele andere. Op vele grafzerken zijn bloemen of stenen neergelegd, maar één valt op door een hele hoop voorwerpen die het hele graf bedekken. Hier ligt Serge Gainsbourg begraven . We wandelen tussen de graven door en blijven hier en daar even staan bij een opmerkelijk exemplaar. Hier hangt een heel speciale sfeer: sereen, ingetogen, triest en een beetje luguber maar toch is het hier aangenaam wandelen. Wat later zien we al de hoge Tour Montparnasse ( 210 m ) hoog boven de statige appartementsgebouwen uitkomen . Hier gaan we genieten van het mooie uitzicht over Parijs . Met de snelle lift kwamen we in 38 seconden, op de 56e verdieping aan waar een observatie-verdieping was ingericht. Hiervandaan hadden we een mooi uitzicht over Parijs en omgeving. Maar op de 59e verdieping, het dak van het gebouw, was er ook nog een panorama-terras (bereikbaar met een trap). Schitterend !!! Jammer want de duisternis begon in te vallen en we besloten om te gaan dineren hier in de buurt . We hadden een adresje gekregen van Montparnasse 1900 . De inrichting is in Art Nouveau stijl , typerend voor Parijs. Whaw wat een schitterend interieur . We namen beiden de belle époque menu voor 35 € ( inbegrepen Kir Royale, wijn, 3 gangen, kaas en koffie.) Een heel speciale art deco ambiance met een wervelende bediening, werkelijk een belevenis. Heerlijke wijnen en mooie kaart. Reserveren is aan te raden! Gelukkig hadden we dit gedaan . Na het heerlijk tafelen gingen we op zoek naar ons verblijf en vielen tevreden in slaap . Morgen verkennen we voor we aftellen naar het nieuwe jaar St-Germain en en 7E Arrondissement ( Tour Eiffel , Champs de Mars ,Les Invalides en Musée D’Orsay ..

Bonsoir mes amis